Alla inlägg under december 2009

Av Simeon Seaborn - 26 december 2009 14:14

Tändstickor, skyftnyckel, fyren etc. det är några av svenska underbara uppfinngar.

Det är dansen "bugg" också. Jag hoppas att bugg blir antagen som "tango" till mänskighetens kulturarv. Buggen är en explosion av glädje sammansatt av musik och kroppsrörelse. Efter en bugg har man fått i sig minst en halv deciliter "endorfiner" som räcker ett bra tag, så att smilet sitter som klistrat i facet. När jag lärde mig att bugga, hade jag endast en låt i huvudet, det är den följande:


Av Simeon Seaborn - 26 december 2009 02:20

Det är trevligt att få julklappar. Jag fick många julklappar, alla lika uppskattade (tack igen!). Den första var en vacker bok med fotografier av Brutus Östling och text av Susanne Åkesson. Boken heter "Att Överleva Dagen". Jag har redan börjat läsa den och titta på de underbara bilderna. Sedan fick jag två böcker av författaren Conn Iggulden. Det är första och andra delen av historien om Djingis Khan, denne store örevrare. Det kommer att bli en spännande läsning. Sedan fick jag en DVD som heter "Amadeus Director's Cut". Det är alltså den gamla filmen "Amadeus" men med 20 minuters aldrig tidigare visat material. Det skall bli intressant att se.


Nu skall jag sätta in en av Brutus Östling underbara fotografier.:


 
  

Av Simeon Seaborn - 25 december 2009 22:56

Bäst att säga att den där skugga är ett rådjur. Jag ber om litet fantasi.




Av Simeon Seaborn - 23 december 2009 12:46

Går till visthus och redskapshus

känner på alla låsen

korna drömma vid månens ljus

sommardrömmar i båsen;

glömsk av selen och pisk och töm

Pålle i stallet har och en dröm:

krubban han lutar över

fylls av doftande klöver  

Av Simeon Seaborn - 22 december 2009 13:24


Spiritual


Det här stycke heter "Beyoind The Missouri Sky"


Av Simeon Seaborn - 21 december 2009 19:09

De säger att ögonen är själens fönstret...


Av Simeon Seaborn - 21 december 2009 13:23

Igår, söndag, hade jag mina barn på middag (italienska middagar börjar kl. 2 på eftermiddag och varar länge). Det var som jag visste, alla sprang omkring och pratade i mun på varandra. Vad trevligt! Småttningarna slängde sig på datorn, detta underbara verktyget. Alla andra, efter välkomstdrinken, anslöts sig i köket och frågade om de kunde hjälpa till. Javisst, skyndsamt iklädde jag mig rollen som special agent Jethro Gibbs och började dela ut order: Di Nozzo, var god riv den lagrade "formaggio parmigiano". Du,  Ziva David, var snäll och gör den där "matarocco (stark siciliensk tomatsallad)". Snälla Abby, skiva i tunna skivor en del av den halvmeter långa "salame felino", därefter skörda den färska basilika med dina bara fingrar, använd inte saxen eller kniven, annars försvinner aromen. Special agent McGee, please, montera ihop  den nedfällbara  långbordet i vardagsrummet därefter dra ur korken av "ripasso" vinet Valpolicella 2006......  

Av Simeon Seaborn - 19 december 2009 16:19

Liljeholmeh ligger strax utanför en av Stockholms fyra tullar, Hornstull,  och har i alla tider varit ett stort plan använts som parkeringsplats. Mottot var: "Parkera i Liljehomen och fortsätt till Stockholms Centrum med tunnelbana".

Nu har saken ändrats sig radikalt. På den stora parkeringsplanen har man byggt bostadshus. Man har, över kolossala stålbalkar, fortsatt med bostadsbyggandet ovanför tunnelbaneområdet, och nyligen har man invigt ett affärscentrum.

Där finns allt. Allt som erbjuds på Stockholms "Galleria", finns nu på "Liljeholmstorget". Servicen är utsökt bra. Den är skött av vänlig personal, många unga, många invandrarbarn, men alla med ett leende på läpparna och med avslutningsfrasen "ha en bra dag". Det är värt ett besök. Om du då är fortförande kaffesugen (du har säkert fikat på en av de mångfärgade kaféer), går du en promenad, längs sjön, till mig i Gröndal. Där finns, nybryggt, varmt kaffe...

Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards