Alla inlägg under januari 2011

Av Simeon Seaborn - 21 januari 2011 12:36

Lucio Dalla är en "cantautore", Han skriver ofta sina egna sånger.  Denna sång har en skön ritm som värmer i vinters mörker.


Av Simeon Seaborn - 17 januari 2011 13:40

Under en avlägsen julhelg satt jag tilsammans med min dotter och tittade på en TV-koncert. Då sjöng någon känd italiensk sångare denna låt på italienska så otroligt bra att jag (säkert min dotter också) berördes till tårar. Hjärtat började till och med slå hårdare. Otroligt starka känslor musik kan uppbringa.


Av Simeon Seaborn - 12 januari 2011 09:17



Av Simeon Seaborn - 6 januari 2011 17:45

Jag vet inte vad jag skall säga... Mmmm... Hur långt är det till våren? Någon... fort...


Faktiskt, allt det här blir grönt på våren. Sant!

 

Jag, säkert min granne också, är trött på att hålla parkeringsplatsen fri från snön. Suck...

 

Av Simeon Seaborn - 4 januari 2011 19:48


Ancora

Av Simeon Seaborn - 4 januari 2011 14:39

"Rosa har gift sig, så har Saridda, och till och med Pippinedda,

och jag... som är minst lika vacker...

vill gifta mig också..."

Siciliensk visa, i moll naturligtvis! Luften är sammetsljum. Maten är framdukad.  Klockan är säkert tolv på natten. En gitarr, en mandolin och en flickans röst

i bakgrunden...


Si Maritau Rosa

Av Simeon Seaborn - 3 januari 2011 01:20

Jag har sån längtan till Sicilien att, just nu. ingen annan musik duger...

Följande siciliensk sång tycker jag är oerhörd vacker:


"Solen har redan gått upp strax över havet

och Ni, min ljuva skönhet, still sover

Småfåglarna är nu trötta med sin drill

och småfrusna väntar här utanför

de sitter på er balkongsräcke

och väntar på när ni öppnar persiennerna.

Kom upp nu, vakna nån gång,

därför att tillsammans med fågelungarna,

finns även jag som väntar på Er

och vill se Era så ljuva drag.

Jag finns här varje natt

och väntar på stunden när ni kommer på Er balkong..."


E Vui Durmiti Ancora




Av Simeon Seaborn - 3 januari 2011 00:32

"Jag vänder mig om och om utan sömn

och låter natten passera med min längtan.

Natten passerar ändå tills det dagar

för dig kan jag ej längre sova.

Min förkrossad själ kan ej finna fred.

Du vet att när jag lämnar dig

så slutar jag att leva...."

Siciliensk sång på sicilienska, ett språk för sig, Mungigan ger den monotona stämman.


Mi Voto E Mi Rivoto

Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards