Alla inlägg under augusti 2010

Av Simeon Seaborn - 31 augusti 2010 11:25

Du har säkert känt det glädje många gånger. Att tänka ut något och skapa det.  Det kan vara vad som helst. Det ger en inre tillfredställelse. I efterhand kan du bara inte slita dig från föremälet du har skapat. Du behundrar det, ser allt som är lyckat, allt som inte har blivit så lyckad... Du bereder dig själv för en ny skapelse.


Målet är att göra ett tak över en uteplats.


Takstolarna spikas fast (allt slit med att måtta och såga, svära, sätta på plåster är bortglömt).

 

Reglarna spikas fast

 

Hängrännan monteras

 

Första takplattan skruvas på...

 

Arbetet fortskrider...


Nästan färdigt. Stupröret saknas (finn fem fel...)

 

Färdigt! Aaahhh...! Hit med en öl, tack! Du också som hjälpte mig! Tack!

 

Av Simeon Seaborn - 18 augusti 2010 14:25

Du vet att jag gillar musik. Inte bara klassisk men även modern musik. Ja, jag gillar även Lady Gaga (ok, inte hennes röst, men jag pratar om musik). Jag gillar även och speciellt "bugg". Denna svenska dansuppfinningen. Det är så roligt att bugga! Röra sig i hög tempo med bra "figurer". Men... men musiken skall ha ett tempo som är rätt, inte för fort (sakta kan det gå men det är mera en pseudobugg). Alltså inte för fort, därför att vi människor med medellängd 178 cm (jag) och 168 cm (hon) har en viss svängradie i både ben och kropp (jämför med pendeln till en klocka som ökar farten om man minskar pendellängden). Följande låt har enligt min åsikt rätt hög tempo. Njut av musiken!


Rätt bugg tempo

Av Simeon Seaborn - 17 augusti 2010 11:21

Du håller med mig att det krävs mod att köpa en "endast tur" bilett. Jag tror att man kan göra det om man har ett tillfälligt eller bestående euforiskt sinnestillstånd. Sådana tillstånd beskrivs på ett ingående sätt av en duktig författare som är tillika psykolog, Francesco Alberoni. Jag har läst flera av hans böcker som till exempel "Förälskelse Och Kärlek", "Livets Träd", "Vänskap" och "Värden". Jag har läst böckerna, hällit med om det mesta som jag har läst, men aldrig kunnat eller velat använda det som som ett styrmedel till mina handlingar...


Rhapsody In Blue

Av Simeon Seaborn - 14 augusti 2010 12:42

Det har säkert hänt dig att en sång påminner dig om en händelse. Mysterierna runt i vår själ är många. Det kan vara även tvärtom, att en händelse, en doft, en röst påminner dig om en sång. Det hände mig, och jag vill att även du hör på denna vackra melodin, sjungen av en omogen röst, litet grövre av en ung svensk dam.


One Way Ticket

Av Simeon Seaborn - 13 augusti 2010 00:29

Är du romantiker så kanske gillar du denna sång. Jag gillar den, men jag är extremt, överdrivet, hopplöst romantiker. Hur som helst...


Minns Du Den Sommar

Av Simeon Seaborn - 9 augusti 2010 15:21

Löjtenenten Giovanni, från sitt skrivbord ropade med skarp röst: "Turiddru och Saru, kom hit genast". Det var namnen på sina två närmaste underordnade. Typiskt sicilienska namn, bägge med stark anknytning till den katolska religionen. "Turiddru" är diminuitiv till namnet "Salvatore" som betyder "Frälsaren". "Saru" är förkortad namn, sista bokstäver av ordet "Rosario" som betyder "Radband". De två sprang in till det lilla rummet som var Giovannis kvarter. De två hade inget av religiöst i sig. De var kortväxta, grova och satta, brunbrända av Siciliens starka solsken. Deras hår var svart och krulligt, säker av arabisk genblandning. De ställde sig på givakt framför skrivbordet. Giovanni fortsatte: "Ta era vapen och följ med mig, vi skall rekognisera". "Men det är lugnt..." sade Turiddru. "Tyst, du skall bara lyda order" avbröt Giovanni. Han med de tu full utrustede vakter, gick upp för de branta stigen. "Stanna här" sade Giovanni och med sin karta över Pantelleria, gick ensam bakom krönet. Då fick han se henne, Antonietta, den vackraste flickan på ön Pantelleria. Hon var ensam och kom med raska steg från den nu avlägsna kyrka. Hon var svartklädd, hade fortförande på hjässan den spetsnäsduk med vilken under mässan, hon gömde sitt vackra svarta hår. Giovanni mötte henne, såg på hennes blick och utan ett ord, drog henne över den låga muren, bakom "fichi d'I   ndia" häcken...

Efter en tid, kom de tillbaka till stigen och återkom fram över krönet. Med de två beväpnade soldater tio steg bakom sig, gick Giovanni och Antonietta till vägskälet och gick sedan var till sig.


Häck av "fichi d'India" i Pantelleria

 

Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards