Alla inlägg under oktober 2011

Av Simeon Seaborn - 29 oktober 2011 00:03

Du har hört denna vaggvisa förut. Jag också och blir alltid lika betagen av den ljuva melodin. Nu som tidigare vill jag att den skenker mig sömnen och tillträde till drömmarnas land...


Mori La Sira

Av Simeon Seaborn - 28 oktober 2011 17:36

Fredag kväll och fick plöstligt lust att lyssna på en av de vackraste melodier som jag känner: "Recuerdos de la Alhambra" alltså minnen från Alhambra, där de vackraste och romantiska trädgårdar finns . Lyssna även du på denna mästerverk, ändå till slutet, och njut av musiken.


Recuerdos de la Alhambra

Av Simeon Seaborn - 14 oktober 2011 11:03

"La canzone dei vecchi amanti" tilltalar mig. Varför? Jag tar musiken först, sen texten. Musiken är i moll, som de flesta vackra sånger (Giacomos Puccinis favorittonart). Refrängen består av en lyckad kort, melodi, lätt att komma ihåg, som går ner i tonerna. Dessa lätta toner är utsmyckade med flertal stråk och en snabb pianoackompanjemeng.

Texten: Det är vardagsfraser, något som alla har sagt elle vill säga till personen man är nära till, fysiskt eller i egna tankar. Därför kommer texten in i själen direkt, utan att man ifrågasätter den och därmed ger den en behaglig känsla.

Av Simeon Seaborn - 12 oktober 2011 11:10

"La canzone dei vecchi amanti" är en underbar sång. Det är Franco Battiato som har komponerat den. Han är också från Marsala. Sången har ett djup innehåll i sin text. Jag vill att du läser den på svenska, när du lyssnar på originalspråket:


”Det har stormat mellan oss, visst,

men vi har älskat varandra till vansinne.

Tusen gånger sade du ”basta”,

tusen gånger gick jag min väg.

Varje föremål, i detta rum utan vagga,

påminner oss om våra små krig.

Det fanns inget som var rätt,

du hade förlorat ditt värme och jag min erövringsfeber


Min kärlek, min söta, min underbara kärlek,

från den klara gryningen

tills dagens ände,

ännu älskar jag dig, vet du, jag älskar dig.

 

Jag vet allt om dina trollkonster,

du vet allt om mina lägsta sidor.

Jag visste allt om dina lögner,

du visste allt om min feghet.

Jag vet att du har haft älskare,

man bör väl vara tolerant,

man skall väl låta kroppen njuta mer,

men det har krävts talang

att bli äldre utan att förlora barnasinnet,

att fortsätta älska varndra,

att inte låta kärleken bli monoton…


Min kärlek, min söta, min underbara kärlek,

från den klara gryningen

tills dagens ände

ännu älskar jag dig, vet du, jag älskar dig

 

Ti amo…”

Av Simeon Seaborn - 11 oktober 2011 19:19

Doftande värmeljus.

 

Av Simeon Seaborn - 10 oktober 2011 10:52

Lyssna och njut!


Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards