Alla inlägg under december 2009

Av Simeon Seaborn - 31 december 2009 11:31

Nyårsafton! Gott slut och gott nytt!

Jag gav mig själv en julklapp, en CD med bara sköna klassiska stycken.  Bland dom fanns "Passione" som jag tycker är den allra bästa italienska sången. Den är sjungen på neapeldialekt och alla i Italien definierar detta slags musik som neapolitansk sång.


Av Simeon Seaborn - 29 december 2009 18:06

Jag bor på en platå. Om jag skall gå till spårvagnen eller affärer, måste jag gå ner för trappor eller branta backar. Det är ett problem när snön töar och fryser igen och bildar halkiga ytor. Om sanden ligger på ytan så är det bra, men ofta ser jag sanden en halv centimeter under isen och där gör den ingen nytta. Något år sedan halkade jag och gjorde mig riktigt illa om axeln. En vän till mig, på ett annat ställe, halkade och slog huvudet i isen, med långvarig sjukskrivning till följd.

Idag gick jag och köpte för små pengar ett medel mot det farliga, d.v.s brodden. Jag har provat dem och kan intyga att de fungerar. Mina steg blev raska och säkra som på barmark, Så ;-)


(Det här är ingen annons för bövelen!!!)


 




Av Simeon Seaborn - 29 december 2009 13:30

Om temperaturen håller sig lågt, kommer vi snart att kunna gå på isarna. Den lilla sjön "Trekanten" är en av de första som bildar en isskorpan. Några våghalsiga fiskare är redan ute och känner på isen. Sedan kommer hela "Vinterviken" att frysa fast. Där jag badade i sommar, så skall jag kunna gå, ha ha!  

Av Simeon Seaborn - 29 december 2009 01:37

"Med Dig Vill Jag Resa Bort". Med dig vill jag vill se länder aldrig skådade, vill leva liv som jag aldrig har levt...Så är den italienska texten som blev "Time To Say Goodbye".

Redan en klassiker som, efter San Remo festival 1995,  har fått nytt liv med den nya CD av "Divine", på riktigt gudomliga röster.




Av Simeon Seaborn - 27 december 2009 13:33

Även i år, har mina småttningar varit med och sammanställt "Il Presepe", landskap med julkrubban . Jag tycker om att följa traditionerna. Min morfar gjorde alltid i ordning landskapet med Julkrubban. Julgranen var inte aktuell (granarna växte inte fritt på Sicilien). Morfar var en mästare. Av en skokartong gjorde han en avsats och på sida av den målade han en stenmur. Under stenmuren fanns en ankdamm. Han hade mängder av små statyetter. Och varje år, medan han färdigsställde Jullandskapet, berättade han historien om Jesus födelse. Morfar överförde mängder av kunnskap till mig. På följande bilder har jag retuscherat bort bakgrunden med alla hängande el sladdar och ersatt det med en himmelen (det är så man ser det i fantasin).


Jesus, Maria och Josef

 


  

De tre Vicemännen, Baldasar, Jesper och Melker

 

Av Simeon Seaborn - 26 december 2009 21:02

Jag har alltid sagt det: Internet är en källa till kunskapsspridning. Jag har precis skrivit något om bugg, när jag snubblar över begreppet "Line Dance".

Jag har hört tala om detta, men visste inte vad det var. Nu plöstligt vet jag och tycker om det!



Av Simeon Seaborn - 26 december 2009 16:21

Snart kommer vi in i år 2010.  Det här året som har snart gått har varit ett bra år för mig. Fullt av aktiviteter, nya spännande kontakter, resor, tillfredsställelse från arbete och inte minst från mitt privata liv. Jag ser fram emot ett nytt, spännande år...


Den här sången som följer är bra!


Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards