Direktlänk till inlägg 14 juni 2010

Nino il capitano 4

Av Simeon Seaborn - 14 juni 2010 22:43

Giovanni njöt av måltiden. Så väl tillagad färk fisk hade han aldrig ätit, "Cefalo" di Pantelleria, berömd vida omkring. Och vinet "Passito" förde honom till sjunde himlet. Han satt med Antoniettas pappa till vänster och med mamman till höger om sig. Antonietta, i egen person, satt mitt emot honom. Vackrare flicka fanns inte på den där lilla ön. Det går inte att beskriva Antoniettas shönhet, så vacker hon var. Hon var rund men inte för mycket, hennes hår var svart så att det gick åt det blåa hållet. Hennes tunna, tunna ögonbryn markerade de runda pannbenen över ögonen, som låg lågt under dessa, en aning snea, orientaliska. Hon var lätt vindögd, ett drag som är utmärkande för de vackraste kvinnor. Läpparna var fylliga men inte för mycket. På underläppen hade hon en liten brun fläck, som fick huvudet att snurra på Giovanni. Han pratade och pratade, om militärer, om de outbildade soldater han hade fått, om allt mellan himmeln och jord, men han smidde en plan. Han ursäktade sig och gick på toiletten över gården. Ställde sig på de två räfflde fotavsattserna och orinerade. Det tog några sekunder innan han hörde det första stråle nå bottenytan, det var en djup svart brunn den där. När han blev klar tog han från fickan en kort stump blyertspenna och på en bit tidningspapper skrev han: "Jag väntar på dig varje morgon vid nio tiden på vägen mellan kyrkan och ditt hem". Den biljetten vek han flera gånger så att han kunde ha den mellan fingrarna utan att det syntes.

Han återvände vid middagsbordet och efter en tid, när mörkret hade framskridit, tackade han och tog alla i handen, först Antonietta, som utan en min tog emot  biljetten. Sist höll han Antoniettas pappas hand i nästan en minut och bedyrade hans gästfrihet. Därpå gick Giovanni i den svarta, jasmindoftande sammetsnatten mot sina kvarter, med ett leende och tankarna på miltals avstånd från där han var.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simeon Seaborn - 1 mars 2017 12:31

När jag gjorde den här kortfilmen anade jag inte att över en milion personer skulle titta på den. Det är kanske kombinationen musik-bilderna som är väl valda :) Klapp på axel Simeon. Tack till inpirationskälla :) ...

Av Simeon Seaborn - 22 november 2016 16:26

Min kära lilla syster Giuseppina har gått bort. Jag förmådde inte att få henne att sluta röka. Jag är mycket ledsen. ...

Av Simeon Seaborn - 20 september 2016 13:14

Av Simeon Seaborn - 7 september 2016 21:12

Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards