Direktlänk till inlägg 10 februari 2010

"Nino, il Capitano"

Av Simeon Seaborn - 10 februari 2010 11:38

Jag har en kusin på Sicilien som heter Nino. Eftersom, på Sicilien, brukar man döpa sina söner efter farfars namn, och min farfar hade 5 söner (min far och mina farbröder), så finns i familjen 5 kusiner som heter Nino. För att skilja dem åt ger man ett tillägg, i regel "di.." och sedan deras pappas namn, Nino di Michele, Nino di Pietro, eller en diminuitiv, t.ex Nuccio...och så vidare. Denna kusinen kallar vi för Nino il Capitano därför att han gick sjökaptens skolan i Trapani och utbildade sig till detta spännande och eventurliga liv. Denna kusin skickade till mig ett häfte med självbiografisk innehåll med titeln "Innan glömskan fördunklar minnen". Det är sin berättelse om sina första levnadsår på den ö där han är född, Pantelleria. Berättelse om hur hans pappa mötte hans mamma, en underbart vacker blomma på öns vilda landskap. Jag skall berätta i kommande inlägg om detta...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Simeon Seaborn - 1 mars 2017 12:31

När jag gjorde den här kortfilmen anade jag inte att över en milion personer skulle titta på den. Det är kanske kombinationen musik-bilderna som är väl valda :) Klapp på axel Simeon. Tack till inpirationskälla :) ...

Av Simeon Seaborn - 22 november 2016 16:26

Min kära lilla syster Giuseppina har gått bort. Jag förmådde inte att få henne att sluta röka. Jag är mycket ledsen. ...

Av Simeon Seaborn - 20 september 2016 13:14

Av Simeon Seaborn - 7 september 2016 21:12

Presentation


simeonseaborn.bloggplatsen.se

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards